fredag 9. oktober 2009

Hvor mye gøy får man 150 kroner ?




Sikkert mye rart man får for 150,- idag, men som oftest er det billig skrap eller ting som går fort i stykker. Etter å ha vært innom på bloggen til Ingebjørg F Guldvik fattet jeg int for ett objektiv som heter Rodenstock. Det finnes mange utgaver av disse objektivene med ulike brennvidder og lystyrker, men felles for nesten alle av dem er at de ikke har innebygget blender eller fokuseringsmulighet. Alternative er å bygge inn en blender eller rett å slett bare bruke objektivet på full åpning, som jeg valgte å gjøre Jeg tok rett å slett en gammel Nikon fatning og limte fast i objektivenden.Ventet til lynlimen var tørket og vips så var objektivet ferdig til bruk.
Her er det ingen fokusering, så en må ta til takke med å bruke dette som et makroobjetiv med fast nærgrense. Objektivene skaffes billig på ebay men pass på så du ikke kjøper katta i sekken.Sikkert en begrenset bruksområde på disse objektivene når dybdeskarpheten er så dårlig men det er artig å teste ut noe nytt . På mitt objektiv sies det at største blenderåpninger er F:1,5. Knipset noen få bilder for å se resultatet,- så dere får bedømme sjøl om objektivet er verd 150,- eller om jeg heller skulle kjøpt meg 6 pils for penga. Skål !!!!! Jeg er som Ole Brum. Ja takk begge deler !!!!!!

Rodenstock tolkning av logoen på min Macbook..

8 kommentarer:

  1. Dette objektivet kan du nå selge for 4000 kroner. Med Nikonfatning går de til skyhøyepriser, men jeg hadde nok kjøpt pils :-)

    SvarSlett
  2. Skål Kjartan . Jeg tror jeg skal ta inn noen flere av disse objektivene og feste Nikonfatning på, vist de ligger på 4000,- .Skal prøve de neste dagene å teste ut vidundret får så å selge det til 4000,-

    Skål !!!!!!!!

    SvarSlett
  3. Etter 6 pils så begynner dette å bli bra,tror nok at det må to til........................................................................................................................................................................................................................................

    SvarSlett
  4. Bestiller to,skal brukes på hjortelus og
    flottbilder i soloppgang.Lusa har startet
    brølinga nå så de haster.
    Knut

    SvarSlett
  5. Hallo gubbe! Husker det var noen som lurte på om jeg hadde lite å finne på forleden?? He he

    Går det bra med foringa?

    mvh Ronny

    SvarSlett
  6. Har du mac? Det suuuuuger da!

    SvarSlett
  7. Hehe alternativet er vel å ta bilder med vanlig optikk, så drikke 6 pils, så se på bildene. Vips ser alle ut som de er tatt med en slik Rodenstock ;)

    SvarSlett
  8. Hehe takk for artige kommentarer alle sammen.

    Mårene er her fortsatt Ronny. Hauken er også tilbake vist du vil ta deg en tur.

    SvarSlett