mandag 31. august 2009

Mårtispa kikket inn vinduet på skjulet !

Mårene er sikkert ute hele nettene på jakt etter mat,- derfor har de nok uteblitt fra foringa på formiddag. Idag gikk Bjørn Aksel Bjerke inn i skjulet kl 9 men jeg forventet ikke mårbesøk før i 12-13 tiden. Mine antagelser stemmer da en mårunge kommer alene inn på åteplassen kl 1322.Kommer nok flere mårbesøk utover dagen så en oppdatering følger . Skal gå opp å fore der nå .Så sant ikke kundene ønsker å sitte der å fotografere ekorn og småfugler vil jeg ikke ha folk inn i skjulet før i 12 tiden.Beste periode er mellom 17-19. Da er det mest aktivitet med opphold oppimot 40 minutt på det meste.Får akkkurat inn en melding nå kl 1404 om at tispa med en datter har vært innom åteplassen.Får senere melding fra Bjørn at han hatt en utrolig opplevelse i skjulet. Han hadde etterlignet mus for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Han hører plutselig krafsing på fremsiden av skjulet. Bare ett øyeblikk senere titter mårtispa inn vinduet på skjulet. Utrolig artig opplevelse. Ikke lenge etterpå kommer jeg opp i skjulet med fersk kaffe. Som vanlig går jeg frem å forer. Bare 1 minutt senere dukker mor og 2 unger opp på plassen. De blir der en 10 minutters tid. Bjørn booker om flyet sitt da han har fått de bildene og den opplevelsen han var ute etter.Jeg kjører han til flyplassen kl 17 i den beste mårtida. Jeg drar så tilbake til skjulet og sitter der frem til kl 19. Dårlig lys og høy iso men hva spiller vel det for rolle når jeg får 3 mårer fremfor skjulet i 40 minutter.I morgen skal en polsk leiearbeider som jobber med grunneieren, der skjulet står,-sitte i skjulet. En oppdatering følger i morgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar