søndag 2. august 2009

5 cm skilte fra liv eller død for ekorn !

Jeg og Bent Olsen tuslet oss opp i skjulet i morres kl 9. Tenkte jeg måtte plystre min ankomst nede ved bilen for at mårene skulle bli klar over at jeg kom. Teknikken virket ikke helt som jeg trodde. Mårtispa kom ned ura med en gang vi gikk inn i skjulet før vi hadde fått foret. Vi ble tatt litt på senga der, men vet til en annen gang at jeg ikke skal plystre når jeg er for langt unna skjulet. Tispa sveipet fort over foringsplassen og konstaterte at det ikke var servert noe mat. Hun dro så opp igjen i hiet. Jeg gikk da ut og foret og plystret som vanlig. 5 min etter at jeg har lukket døren bak meg,- kommer tispa yilbake og mesker seg med godsaker. Dere syntes sikkert dere høres helt vilt ut,- å må bare si meg enig med dere. Senere får vi se ett par ekorn som sitter å spiser 3 meter utenfor skjulet. Pluttselig får vi se ett mårtispa dukke opp 5 meter til venstre for skjulet. Som en rakett skyter ett ekorn fart over mosen på foringsplassen med mårtispa 5 cm bak. De raser oppover ett furutree men det går så fort at jeg knapt registrer hva som skjer. Ekornet berget seg og mårtispa kommer ned på foringa igjen å sleiker i seg litt honning. Vi drar fra skjulet kl 12 pga hardt lys. Vi er tilbake kl 1430 og da sitter en mårunge på foringa og spiser. Vi går opp å prøver å komme oss inn i skjulet men mårungen forlater plassen og går opp til hiet før vi får tatt noen bilder. Vi ser mårtispa ett par ganger til før hun ankommer foringa igjen med 2 unger kl 1750. De blir der i nærmere 15 minutt. Vi avslutter økta etter dette. En liten time med reven ikveld men dårlig lys gjorde det til at det ble ikke så mange bra bilder. Har bedre fra før . I morra skal Kjartan Trana og Bent Olsen sitte i skjulet. En liten oppdatering følger da.

3 kommentarer:

  1. Hei
    Må innom bloggen din så snart jeg får strøm på dataen! Det er jo bare helt utrolig Terje at du snart kan plystre på måren omtrent som vi andre plystrer på hunden. Måren har jeg lært er den vanskeligste dyret å få på foring. Noen gir rett å slett opp og andre bruker både vår og høst for å lykkes. Måren er sky på lukt, men fremmede mennesker løper inn og ut av bua di og måren ser ut den ikke bryr seg.... Håper det blir ledig i bua før det er forsent. Skal nå ut å fore mink og ekorn, men i kveld om været blir bra, skal jeg prøve meg en tur til revene.

    monika

    SvarSlett
  2. Heisann!

    Høres ut som det går ei kule varmt oppi ura hos deg for tiden.. Morro at du lykkes!

    Stian

    SvarSlett
  3. Tusen takk for kommentarer.

    Monica: Det er ikke så veldig hokus pokus dette med måren. Men litt forkunnskap om dyret og tolmodighet i kombinasjon med faste foringsrutiner gjør at jeg lykkes.De neste 14 dagene er skjulet fullbooket men jeg kan ringe deg vist det blir ledig en dag.

    SvarSlett