tirsdag 18. august 2009

Uvirkelig men faktisk sant !


Hold dere fast dere som følger med mårprosjektet mitt. Tungt og grått når vi ankommer åteplassen i 9 tiden . Som vanlig går jeg frem å forer og plystrer min vanlige låt. Det dukker opp mår all plass rundt meg. Går inn i skjulet å måren entrer åteplassen umiddelbart. Begynner egentlig å lure på hvordan dette vil ende ? Får utover dagen flere meldinger om mårbesøk. Når jeg kommer opp igjen kl 1530 for å fore på nytt får jeg den endlig bekreftelsen at mårene mine ikke er som andre mårer. Mens jeg står ute å plystrer står tispa 2 meter fra meg å ser på mens jeg smører på honning. 7-8 meter bak sitter 3 mårunger å venter spent på klarsignal fra mor at maten er servert.Hadde det enda vært slik at ungene gjemmer seg inne i steinura, men neida,-hele gjengen sitter helt åpent oppe på steiner å ser på. Jeg går inn i bua til Schandy og Larsen og sier maten er servert. Gutta bare rister på hode. Måren nesten stormer over maten.Får utover ettermiddagen flere meldinger om mårbesøk.Når gutta forlater skjulet kl 1930 ikveld tar jeg og Gøran Ekstrøm en tur opp i skjulet. Gutta som forlot skjulet hadde hatt mårbesøk 5 minutt før vi kom. Som vanlig prosedyre gikk jeg frem å foret mens jeg plystert. Får umiddelbar respons da en mårunge dukker opp mellom beina mine. Mårmor står 2 meter unna å ser på. Jeg går inn i skjulet og 1 minutt senere er begge fremme for å spise. Tror faktisk at jeg bare kan rive skjulet mitt ?- for gjengen har godtatt meg så til de grader,- at jeg bare kan sitte ute å plystere.
En oppdatering følger i morra når Gøran og Roy skal sitte i skjulet.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for du deler..
    utrolig artig og følge med prosjektet.
    Du hadde vel ikke drømt om akuart dette du heller når du startet opp!
    For en høst det kommer til og bli!!!

    monika

    SvarSlett
  2. Neida, Monica jeg hadde aldri trodd dette skulle skje . Var nok rimelig selvsikker at jeg skulle få mor med unger foran skjulet. Men at de skal dukke opp mellom beina mine,stå på 2 meter osv forblir bare en drøm.
    Problemet forblir at jeg deler skjulet med hele A og B laget i naturfoto i Norge. Men dekker da inn foringsutgifter,turer og utstyr for en periode.
    Regner med å ha mårgjenen i område frem til Mai neste år.Da dukker det nok opp ett kull til kan jeg tenke meg.

    SvarSlett