torsdag 13. august 2009

Grisvær, men masse mårbesøk !


Satt noen timer i skjulet igår sammen med Torbjørn Martinsen. Var mye småfuglvarsling ved
14 tiden men ingen mår å se. Den var nok ute i område siden ekorna og småfuglene varslet slik men den kom ikke frem på foringa. Det høljer ned med regn stort sett hele dagen og måren uteblir helt frem til jeg kommer å forer. Da går det 4-5 minutter fra jeg har satt meg inn i skjulet til mårtispa dukker opp. Hun er skikkelig våt . De helt store blinkskuddene uteblir også. Vi får ei knall økt på reven på slutten av kvelden.Guttorm Næss og Tom Elton var også en tur ute med reven.

Idag morres var Guttorm og Torbjørn ute med reven en 15 minutters tid. Men de måtte gjøre vendereis etter 15 minutt pga skikkelig kraftige regnbyger. Gutta og jeg dro til skjulet kl 12 idag. Når vi kommer opp kommer en mårunge rett imot oss. Den stopper på 8-10 meters hold å ser på oss. Den snur og drar ned i ura. Når jeg åpner døra til skjulet konstaterer jeg at den nok en gang har vært inne i skjulet og hærjet med forlagret mitt. Det er riktignok lokk på alt der inne så den velter bare bokser og bøtter.Spørs bare om det vil komme en mår eller 2 inn i skjulet mens noen sitter der ? Jeg har ikke lyst til å være den første som opplever dette.Guttene får rigget opp filmkamera og ett digert monster av en SIGMA 200-500 f.2,8. Går ikke lange tiden før en melding tikker inn at gutta har hatt besøk av tispa med
2 unger.De blir på åteplassen i 20 minutter. Håper gutta har fått flotte bilder og film ?

Har akkurat kommet inn etter å ha foret for siste gang idag. Mens jeg holder på ute å forer hører jeg på Spettmeisen at måren er på beina. Jeg går derfor raskt inn i skjulet til gutta og gir beskjed om at plystringa har gitt resultat. Torbjørn og Guttorm ser litt spørrene på meg, og jeg tenker at de 2 ikke helt tror på meg. Det går 2 minutter så kommer en unge frem fra ura,- for å meske seg med honning.Hehe dette er bare helt utrolig. Får akkurat inn en melding at gutta har hatt tispa innom i en 5 minutters tid også.
Oppdatering følger i morra når de samme skal sitte i skjulet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar