torsdag 15. juli 2010

Suksess med fotocelle !


Har nå i snart 1 uke testet ut forskjellige fotoceller for bruk på ett utplassert Nikon D2h. Kamera er ikke mer en 4 mp og ingen racer på støy, så kamera blir satt ut innstilt på iso 640. Dette er det høyeste jeg vil gå med dette gamle kamera, uten å bruke noen form for støyfjerningsprogram. Har desverre vært for snill å solgt mine egne kamerakasser slik at kamera og objektiv er ubeskyttet mot regn. De 2 siste dagene har det regnet nesten hele tiden, så jeg var spent om det var mårbilder der i det hele tatt ? Og det var det til gangs. Bare de 2 siste døgnene har 3 forskjellige mårer vært innom 8 ganger foran kamera og det har blitt utløst over 700 bilder. I begynnelsen foret jeg med honning foran fotocella, men måtte slutte med dette, da den løste ut på alle humler og hveps som passerte. Blir lite plass til mårbilder på kortet når det i hver sekvens blir utløst 15 bilder. Skal ikke mange dagene tilbake da det var 2400 bilder av humle og hveps :-( Det beste jeg har funnet ut å fore med, er rosiner. Hvem skulle tro at en fikk bilder av mår ,ekorn,mus og småfugl bare ved å fore med rosiner ? Legger med ett bilde tatt de siste dagene med kamera . Som dere sikkert ser er objektiver fullt av vann, men syntes det er artig allikevel. Får vel flere sjanser nå som jeg har funnet resepten. I morgen drar jeg på guttetur til Smøla for å teste ut havørnsafarien der ute. Oppdatering følger når jeg kommer tilbake.

9 kommentarer:

  1. Flott positur på måren.
    Et nydelig miljø du har funnet!
    Lykke til til Smøla, det ser ut at værgudene er med dere.. Gleder meg å se resultater!

    monika

    SvarSlett
  2. Kjempefint bilde av måren, de er nydelige små vesner. Meg og søstera mi fikk oss et bilde av en liten nysgjerrig en. Tittet opp bak en stein tre ganger før den løp inn i skogen. Men det var nok ikke like klart som ditt... Vi har også fått et veldig uklart bilde i samme setting som mange mener er mår men vi to mener det var for stort...men med det dårlige bilde får vi nok aldri vite :o(

    Jeg gleder meg til å se bildene av ørna :o) Du er god

    SvarSlett
  3. Tusen takk for kommentarer. Begge dere heter Monica, men til du siste kan jeg kanskje helpe deg med artsbestemmelse vist du oversender bilde av dyret til meg. Send bilde på epost til tersylte@online.no så skal jeg gi deg ett svar.


    Terje

    SvarSlett
  4. Det er bra når teknikken fungerer, men dette er vel litt som å fiske med garn i forhold til å fiske med stang. Moro når en får fisk om fangsten kommer på den ene eller den andre metoden. Du får i hvertfall en ny type bilder med vidvinkel enn med tele.
    Lykke til videre og god tur til Smøla.

    Kåre

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Det er fint å se at du lykkes. Jeg syns dette er et fint bilde av krabaten jeg. Av og til skal vi ha bilder som ikke er for "reine" også. God tur til Smøla.

    Gøran

    SvarSlett
  7. Morsomt at du lykkes Terje!
    Ser fram til flere bilder fra dine prosjekter.
    Forresten en fin fleresiders reportasje om deg i Romsdals Budstikke. Gjett en gang hva minstedattera sa når jeg viste det til henne???:-...De e jo han Terje,han nynorsktrollet:):)

    ketil

    SvarSlett
  8. Hej
    Fantastiskt vackra och spännande bilder på Mård du har, har inte så bra bilder tidigare. Jag är en flitig läsarte av din blogg och finner den mycket inspirerande.

    Mvh
    Lars-Göran Abrahamsson/N

    SvarSlett
  9. Artig at du har fått full klaff med prosjektet ditt der oppe. Jeg kunne ha tenkt meg å prøvd et lignende prosjekt her foran skjulet nå frem mot sesong, så jeg kontakter deg nok for noen tips og ideer når du er hjemme fra havørnsafari på Smøla, lykke til og god tur!

    Mvh
    Per E.

    SvarSlett