fredag 9. juli 2010

Flere fotocelleprosjekt !


Har i sommer gått til anskaffelse av flere sett som kan løse ut mine kamera ved bevegelse,lyd eller lys. Fikk litt trøbbel med det ene oppsettet, men det viste seg at det er noe gærnt med 10-pin kontakten til min Nikon D3. Har en D300s ute i skogen en plass, der det har blitt tatt bilder av gaupe tidligere i vår, og håper jeg skal greie det samme i løpet av året ??? Imens tester jeg ut andre og rimlige oppsett på andre dyr. Har desverre ikke så mye tid til overs for tiden . Derfor er det greit at flere kamera står ute å gjør jobben. Er så klart risikosport å sette slike kostbare kamera ut alene i skogen, men jeg bruker kamera som kanskje har en verdi på 3-4 tusen, så det eventuelle tapet skal jeg svelge.Det jeg satser på fremover er å få miljøbilder av mår med vidvinkel og gaupe. Regner med at jeg vil bruke de samme systemene i høst også på hjortebrunst.

Igår kveld satt jeg ut ett Nikon D2h med en pir/bevegelsedetektor. Piren har jeg støpt inn i ett
40 mm grått plastrør. Dette for å få mindre deteksjonsområde og at piren ikke skal slå ut på bevegelse fra vind. Piren er gjemt til venstre for hånden min på bilde og det er faktisk den som har gitt signal til kamera at det er bevegelse foran piren .

Var oppe og sjekket dette kamera i ettermiddag og fikk da bekreftet hvor effektiv ett slik oppsett kan være. Klokken 2239 igår kveld hadde en mårtispe vært innom å sleiket honning. Fikk bare 4 bilder av måren på 1/20 sek men den stakk av, da den sikkert ble skremt av det åpne kameraet ? Har fått bygd flere kamerakasser med blikkenslageren, men har solgt de til kompiser når de har spurt om å få kjøpe. Blikkenslageren er på ferie så jeg får ikke bygd meg flere før over ferien.
I morres hadde den samme måren kommet tilbake kl 08.09 og vært foran bevegelsedetektoren i 25 minutt. Blir endel like bilder av slik, men får jeg 1-2 som er bra, er jeg fornøyd. Ble vel ett par hundre mårbilder, men har nå gått gjennom å slettet de som ikke er bra. Fikk også se bakdelen med å fore med honning foran en fotocelle. Masse hveps og humler er ute i samme ærend som måren, altså honning. Jeg har derfor over 400 unike bilder av humler og hveps i landskap,- som bør bli en bestselger ?????? Oppsettene mine står ute, så dere får bare følge med på hva som dukker opp foran kamera.

2 kommentarer:

  1. Intressant lesing Terje og det skal bli morsomt å følge med prosjektet ditt fremover.

    Mvh
    Per E.

    SvarSlett
  2. Heisann.
    Spennende å følge deg. Kan tenke meg det ble litt bie-bilder, men de kan jo bli ganske så stilige de også da :o)

    SvarSlett