søndag 25. juli 2010

Fantastisk fotocelledøgn !




Jeg begynner å få nok mårbilder tatt med teleobjektiv, men skal en skrive bok om mår bør jeg ha ett stort utvalg med bilder tatt med ulike objektiv. Etter ett forferdelig regnvær valgte jeg å ta inn kamera å få satt det inn i en lydtett kasse. Kassa med kamera ble satt ut igår kveld, fastskrudd oppe i ett furutre. Stor var overraskels idag da det vart tatt over 850 bilder på 12 timer. Problemet med fotoceller er følsomheten for vind,sol og skygger i skogen. Etter gjennomgang viste bildene at halvparten var sol/skygge, mens resten var mår,kråke,rev,kjøttmeis og flaggspett. Syntes det er utrolig artig å holde på med dette da en aldri vet hva som blir tatt bilde av. Skal såklart være litt heldig også, for kommer dyra på det mørkeste blir det bilder med spøkelsedyr som beveger seg over bildeflaten på 3 sekunder .Dette vil jeg så klart ikke ha.Artig å registre at i løpet av de 15 timene kamera stod ute var det innom 3 forskjellige mårer.Regner med at det vil komme enda flere i løpet av uka når parringstiden setter i gang.Ellers må jeg medele at gaupekamera har stått ute i 1 måned på søndag. Var desverre ingen bilder av noe da laseren hadde falt ut av stilling da jeg hadde bygd rundt røret med jord.Jorda hadde så klart regnet bort. Skal finne en bedre løsning med braketter til å holde laseren så kommer vel bildene skal dere se. Oppdatering følger når jeg har noe på hjerte.

4 kommentarer:

  1. Hei Terje !
    Flott å følge med prosjektet ditt.
    Ser at reven besøk er også på plassen. Flott miljø dette.
    Ønsker at jeg hadde tid/råd tl en helg tur til deg snarest. EU kontroll o.l koster .....Men det er gøy å følge med det du har virkelig fått til hr Sylte

    mvh duy

    SvarSlett
  2. Hej Terje
    Vad kul att ditt projekt går bra, kul med räven också. Måste vara otroligt spännande att titta vad du har fått för bilder när du kommer till platsen

    Mvh
    Lars-Göran Abrahamsson

    SvarSlett
  3. Kjekt at du lykkes, men er slett ikke overrasket. Når du har bestemt deg for å få gode bilder, så får du det!

    Knut Børge

    SvarSlett
  4. Heisann!

    Dette var spennende! Og bildene ble veldig bra. Har stor sans for dyr og fugler i miljø, og det viser du på en flott måte her. Gleder meg til mårboka kommer ut.

    Hilsen Svein E. Børresen

    SvarSlett