lørdag 10. juli 2010

Greit at kamera gjør jobben !


Har desverre ikke så mye tid til overs for tiden, da jeg snekrer naust. Ikke noe lite naust heller, men 6 naust i rekke som tilsammen er rundt 250 m2. Men som jeg skrev i gårsdagen innlegg så har jeg satt ut kamera med fotocelle som reager på bevegelse.Blir litt prøving å feiling med slike system da sensiviteten må justeres. Problemet har vært at jeg har fått så mye bilder av hveps å bier, da jeg bruker honning som lokkemat for måren.Var ikke helt i mål resultatmessig da jeg ikke fikk måren dit jeg ønsket igår, men idag klaffet det. Fikk vel 400 mårbilder det siste døgnet men i mine øyne var 4-5 av dem, det jeg var ute etter. Flyttet kamera litt lenger ned i skogen ikveld, så da gjenstår det å se i morra om mår eller andre dyr har vært foran fotocella.

3 kommentarer:

  1. hei Terje!

    Ser ut som du virkelig har begynt å få taket på dette med sensorer og fjernstyrt foto - håper du ikke har noe i mot min nyskjerrighet, men kunne du si noe om hvilken sensor du bruker? bruker du også en koblingsboks (slik som Time Machine osv) eller kjører du sensoren direkte på kamera? (hotwired via trådutløser regner jeg med??)

    på forhånd takk og riktig god sommer forresten!

    mvh
    Christian T

    SvarSlett
  2. Hei og takk for kommentar Christian. Jeg har flere slike system men på det her oppsettet har jeg brukt Ekko som Sebastian Stenmark har laget. Dette er ett rimelig system med utrolige muligheter. Ekko koster bare 400,- vist du lodder sammen systemet sjøl. Fordelen med Ekko er at du har flere måter å løse ut kamera på. Det følger med lydsensor,bevegelsesensor og lysfølsomhetssensor.Med denne computeren kan du stille hvor mange bilder du ønsker at kamera skal ta ,hvor rask responstid og følsomheten for at at de forskjellige sensorene skal gi signal til kamera. Utrolig effektivt men litt prøving å feil i begynnelsen for å finstille sensiviteten.Sebastian har hjemmeside egen hjemmeside men han har tatt pause i salget av Ekko da han skal til Singapore som utvekslingsstudent det neste året. Se hans hjemmeside med info om Ekko her : http://stenmarkfoto.com/

    SvarSlett
  3. jeg ser svaret mitt ikke kom med her...

    takk for det Terje! Har hørt om smartingen Stenmark ja, men han er jo bortreist som du sier. Satser på at han fortsetter utviklingen og salg når han kommer tilbake! Blir spennende å se hva du får til videre også, satser på knallbilder av gaupa i løpet av året!!

    SvarSlett