søndag 4. juli 2010

Artig med terner igjen !


Koser meg om dagen med stupevillige terner.Idag fikk jeg flatt hav og lettskyet vær som gjorde dette til en topp økt. Bror min hadde fisket masse torsk sammen med ungene, og jeg fikk all levra som jeg brukte til ternene . Har vært der 3 dager på rad nå, og ternene kommer flyvende meg i møte for å sikre seg en godbit til seg sjøl og barna.Personlig syntes jeg ternene er en av våre mest fotogene fugler. Maken til luftakrobat som er kjapp i svingene skal en lete lenge etter. Ternene stuper villig så lenge jeg serverer fersk lever og en kommer fort opp i ett par hundre ternestup på ett par timer.Terneflokken består av både rødnebb og makrellterner. Blir ikke siste turen denne sommeren etter luftens baroner. Idag brukte jeg mest 70-200 mm men tok også bilder med 15 mm fish- eye da ternene tok lever bare en halv meter fra båten.

11 kommentarer:

  1. Fantastisk bilde og så utruligt klart, imponert over at du klarer å følge terna. jeg har iallefall problemer med disse luftakrobatene :)

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar. Har jegerblod i årene så jeg er vant til å svinge hagla.
    Neida får nok problemer sjøl med disse raske skapningne. Tenikken er ganske enkel. Kast ut en leverbit å rett fokus på den. Knips med en gang fra en har funnet fokus. !-2 sekunder etter stuper terna inn i bilderamma å tar biten.Mye bomskudd men artig når det sitter som her.Kunne sikkert lysnet skyggepartiene i mellomtonen også.

    SvarSlett
  3. Kjempebra fanget. Her regner jeg med at motoren knatret godt. Kjapp disse rakkerne..

    SvarSlett
  4. Enig med deg i at dette er en av våre mest fotogene fugler, noe du viser her og i tidligere innlegg. Dette var nydelig, rent og enkelt, kandidat til veggpryd?

    SvarSlett
  5. Vakkert bilde! Flott positur og speiling.

    Dette burde du legge ut i galleriet på fugleforum.no

    SvarSlett
  6. Lekkert Terje,lekkert!

    Ha en fin sommer videre.

    Knut Børge

    SvarSlett
  7. Fantastisk vakker skue. Nydelig plassert i bildeflaten og vakkert med flatt hav. Fryd for øye dette.
    mvh
    Svein Omdahl

    SvarSlett
  8. Bildet er bare vakkert, noe av de bedre bilder jeg har sett av terner

    SvarSlett
  9. Flotte fugler ternene ja, fantastisk flott bilde av terna, alt stemmer her Terje..Blinkskudd..

    Ole Arne

    SvarSlett
  10. Hallo

    Et nydelig bilde av ternen. Bra med speilinga i vannet, et av de beste ternebildene jeg har sett.

    Ruben

    SvarSlett