torsdag 21. januar 2010

Tanker og disposisjoner !


Jeg har de 2 siste kveldene sittet i ei iskald brakke med noe fiskerester og litt rådyrkjøtt fremfor i håp om at det skal dukke opp en revefant.

Skapet mitt er fullt av reveskinn fra tidligere netter i bua men allikevel drar jeg tilbake gang etter gang og år etter år for å oppleve dette.


Ikke fritt for at tankene svirrer oppi hodet når en sitter musestille på en slik plass å venter.Har helt siden barneårene hatt denne indre uroen inne i meg,- at jeg skal ut å jakte, fotografere eller fiske.Hva skyldes dette at jeg bare må ut å kjenne nærheten til naturen ? Igår kom tankene tilbake og jeg spurte meg selv mange ganger hvorfor jeg forlater jeg ei god bok fremfor en varm peis og fraskriver meg retten til å ligge inntil min kone ,til fordel for å sitte ute å fryse og vente på en revefant ? En fordel med å sitte slik å tenke er at en har bare seg selv der å da og tenke på. Man blir som oftest også enig med seg selv.

Personlig vet jeg hvorfor dette fasinerer meg fremfor andre gjøremå, men mange skjønner meg sikkert ikke ? Kona mi som jeg har bod sammen med i 18 år merker det på meg når jeg har gått for lenge hjemme. Hun bruker da å si til meg at jeg skal gå i en av fotobuene mine eller finne på noe. Hun skjønner seg ikke på meg, men respekter meg for det jeg liker å holde på med. Syntes sjøl at det er mer spennende å sitte å se ut gjennom ei reveglugge i påvente at reven skal komme eller bak ett kamera i håp om at det skal komme en hauk eller ørn.

Fremfor det å sitte klistret i en sofa i påvente at neste episode av Hotel Cæsar skal begynne.Verden er full av drit og elendighet om jeg ikke skal underholdes med inntriger,utroskap og faenskap også . Da er det bedre å oppleve norsk natur på sitt beste med meg som tilskuer på orkesterplass.

Hvordan revejakten gikk siste natt er også ett godt minne. Ingen rev på åte denne kvelden heller, men min trofaste naborev satt inne i ett fotballmål å ventet på meg når jeg kjørte hjem. Han kunne jo funnet seg en annen treffplass en inne i ett fotballmål da..... Delte matpakke med revefanten før jeg kjørte hjem og krøp inntil min kones bedre halvdel.

Livet er hærlig dere !!!!!!!!!!!

13 kommentarer:

  1. Flotte bilder av reven på besøk.
    Det første var jo et flott portrett.

    Skjønner behovet for å sitte noen timer i bua. Har selv kuttet ned på TV-titting dramatisk etter vi flytta. Kun NRK-nyheter.
    Fint at din bedre halvdel har forståelse for det du holder på med :)
    Lykke til videre med jakten

    SvarSlett
  2. Hei Terje!

    Jeg tror stillheten har mye å si. Det at vi kan oppsøke stillheten å komme i harmoni med oss selv er viktig. Og vi som har vært mye ute i skog og mark gjennom årene vet å verdsette det mer enn andre som MÅ på byen, eller glane seg svett på varer i et magasin. Vi får i pose og sekk når vi ferdes ute blant våre ville venner - enten vi sitter i jaktbua, kamuflasjeteletet eller på en stubbe i kanten av en uthogst med kikkerten. Selv tar jeg mange turer kun for å nyte. Og da er kamerautstyret aldri med - kun kikkerten. På slike turer får jeg også inspirasjon til nye artikler eller hvilke prosjekter jeg vil begynne på. Det er kun når vi er alene vi får mer kontakt med oss selv, og for oss som ferdes mye ute i marka er det viktig. Jeg har det i hvert fall sånn. Ha en fin dag!

    Hilsen
    Svein E. Børresen

    SvarSlett
  3. Takk for innlegget Terje, jeg tror min kone trenger å ringe din en dag! min har nemlig enda ikke helt forstått at vi gutta ikke er skapt for å sitte inne og se på Hotell Cæsar... Men så har vi jo vært sammen i bare 9 år da :)

    SvarSlett
  4. Virkelig gode refleksjoner og tanker du kommer med Terje..

    Har det vell på samme måten, hele tiden et sug/rastløshet etter og komme meg ut i marka, enten det er på ski, løpe, eller sitte i skjul med fotokamera..
    Utrolig rekrasjon er det, tankene farer henn og man får en indre ro..
    Nyter stillheten, luften og lyden som vår fauna gir fra seg...
    Og tankene er nok mange, og jeg tillater meg og spinne litt videre her;

    Vi lever jo i en matreiallistisk verden hvor menneskene tenker mer på hva naboen har av penger, bil, hus, samt at industrien og samfunnet ellers har økende utslipp av nedbrytende gasser..
    Vår fauna brytes jo gradvis ned år etter år, med mye hogst, forsøpling og nye bosetningsområder...
    Og reguleringsplanene som skal ivareta naturområdene i kommunene blir stadig lempet på, grunnet press fra industri og budsjetter...
    Dette resulterer som vi ser til at også mange faste dyrearter blir rødlistet hvert år dessverre...
    Færre og færre barn har foreldre som ikke har tid til og ta dem med ut i skog og mark mye grunnet tidsklemme og stress..

    Og det er nok et stort tanke kors, med tanke på at noen av disse barna kommer til og forvalte naturen i fremtiden uten og ha noe forståelse og forhold til vår fauna...

    Sefølgelig er det altid noen som tar naturen i forsvar både enkelt personer og naturorganisasjoner...
    Men har nok inntrykk av at de som regel ikke når frem og som regel blir overkjørt av byrådkratene..
    Desto viktigere er det og støtte opp disse organisasjonene for og få dem til og bli hørt..

    Ja ja nok om det, jeg selv nyter tiden jeg har til rådighet utti naturen, og glad jeg er frisk og rask nok til og oppleve det..

    Så enig Terje, LIVET ER HÆLIG!!

    Snakkes..

    mvh Ole Arne

    SvarSlett
  5. ha ha in your dreams.Din kone

    SvarSlett
  6. Hyggelig lesning, og jeg forstår godt det med rastløshet. Jeg blir selv rett og slett uvel hvis jeg sitter lenge inne, uten å komme meg ut. Enten det er en jakttur, fotottur eller fotballspilling.

    Likte meget godt det første bilde av reven, tatt på mørkeste natta. Men ser tydelig at du har fjernet refleksen i øynene med litt svart ;)

    SvarSlett
  7. Så sant som det er sagt Terje! Flott kone forresten ;)

    Mvh Linda

    SvarSlett
  8. Bilde nr 4 faller i smak:)

    -Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du må rakke ned på Cæsar???! -Det er jo høykultur:)
    -Jeg synes du skal prøve å skippe noen turer ut og virkelig sette deg inn i hva Cæsar handler om. Det gir virkelig livet mening og er en helt fantastisk serie... ;-)

    Bjørn O

    SvarSlett
  9. hehe - håper du får reven til slutt da ;)
    mange fine bilder på bloggen din

    Smil fra monika
    som både ser sæsar og er ute med kamera

    SvarSlett
  10. Jeh holder med Terje her jeg, Hotel Cæsar er noe tull, denne serien har pågått i over 10 år, når skal de slutte av? Dritt!

    Bjørn, du er bare misunnelig fordi at vi ordentlige personer har god nok hjerne til å skjønne engelsken i Greys anatomy og Six feet under.

    SvarSlett
  11. Hei Folkens!

    Jeg vil bare hive meg på kommentarene her og bli med på å kritisert Hotel Cæsar - selv om jeg faktisk aldri har sett en eneste episode... Jeg hadde bodd uten TV i 10 år, men et par år etter at min mann flyttet inn så ble det TV på oss også gitt. og nå har vi hatt TV i over ett år, men jeg har enda ikke klart å sitte å se på noe særlig annet en nyheter en sjelden gang

    Så nå skal jeg hive meg på den andre trenden her inne og rose min bedre halvdel for at han forstår at jeg ikke kan sitte å se på en TV. Det går bare ikke an, for jeg blir så rastløs og sur av det. - og det forstår min mann. Det hjelper vel at han ikke akkurat er en ihuga TVtitter selv, men noen varme tanker fortjener han absolutt allikevel!

    Bra innlegg og gode kommentarer under. Jeg er spent på om du får tatt rotta på reven ved neste Cæsar episode.

    - Birgit (en meget rastløs kone...)

    SvarSlett
  12. Jag känner igen mig i dina tankar! Själv slits jag mellan "jakt eller foto" när jag ska ut i skogen. Skas försöka mig på att kombinera bössa och kamera framöver...

    SvarSlett