fredag 29. mai 2009

Drømmer går i oppfyllelse !





Hadde en liten drøm når jeg startet mitt foringsprosjekt på mår at jeg en dag ville få brukbare bilder av måren i sitt rette element. Timer og dager i skjulet gir resultat. Er vel kanskje litt bortskjemt,- for det har nærmest gått på skinner i min favør. Hittil har jeg fanget 5 forskjellige mårer på bildebrikken og det har blitt noen bra bilder også. Har hatt noen dager pause fra skjulet da det har regnet noe helt forjævlig, men igår snudde det om til finvær. Satt i 4 timer i skjulet i går kveld uten resultat men har ikke noe problem med å se at måren forsyner seg daglig med fiken og honning. I kveld måtte jeg prøve på igjen og jeg skjønte ved 21 tiden at noe var i anmarsj siden svartrosten var så hissig. Trosten fløy i en stor ring rundt meg som den sirklet meg inn. Men har vært borti dette før. Det er rett å slett trosten som følger måren å prøver å villede den bort fra reir og unger. Altså gratis måralarm.Stor var overraskelsen da det dukket opp en knøtt lita mår tispe på foringsplassen. Enda større var overraskelsen når jeg oppdaget at pattene var sugd på. Altså det er ett mårbol i nærheten med små unger.Har så vidt kikket gjennom bildene og redigert ett par av dem i full fart som jeg legger ved.Jeg går nok enda mer spennende tider i møte når parringstiden inntreffer i siste uke av juli. I disse tider og utover i august vil nok mårmor dra med seg ungene til foringsplassen.Jeg undret meg i forrige innlegg om hvorfor det var så dårlig mårbesøk når andre satt i skjulet ? Og jeg stilte spørsmål om mårmor har jaget bort ungene fra kullet i fjor ? Kjekt om noen kunne komme med sine tanker om dette ? Utrolig lite info om dette ute på nett og i fagbøker

9 kommentarer:

  1. Fantastisk morsomt å se slike bilder. Ingen tvil om at denne måren har ungene i nærheten. Skal prøve å få sjekket spørsmålet ditt mot det jeg har stående i bokhylla.

    Det øverste bildet liker jeg meget godt. Det nederste bildet er selvfølgelig bildemessig svakere, men skal du en gang skrive eller fortelle om det som nå skjer rundt skjulet ditt så er det gull verd. Dermed blir det min favoritt, det forteller ei historie fra naturen!

    SvarSlett
  2. God morgen!
    Lever seg inn i mårplassen når en leser hva du skriver :) Blir artig og følge denne tispa om ungene kommer på foringen på sikt. Er det mulig at pga fødsler at måren har vært litt reservert i det siste? eller er det rett og slett lukt...
    God Pinse!

    SvarSlett
  3. Kan fortelle deg at i går kveld var eg i Mårbua for å fore, og i det øyeblikket eg løfta på lokket på foringskssa såg et forskremt ansikt av en mår, og eg skvatt temmeleg bra og nesten ramla ned fra steinen vi står på! Måren spratt ut av kassa og raste til toppen av tredet og hoppa som et ekorn nedatt og forsvant i ura!! kjempeopplevelse!!!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for kommentarer. Spennende opplevleser dette og er enig med deg Kjartan at bilde av tispa med pattene forteller en historie men er desverre for uskarpt til at det blir noe høydare. Blir litt Lotto med 1/100 sek på 1600 iso. Da skjønner folk hvor mørkt det er.
    Artig opplevelse du har hadde Robert..Tror jeg ville fått hjertestans i samme situasjon. Så måren har begynt å bruke kassa deres som dagleie eller var den bare inni og spiste ?

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Her er litt mårfakta fra vitenskapen:

    Hver mår holder seg stort sett innenfor sitt eget avgrensede område. Det er liten overlapping mellom leveorådene til dyr av samme kjønn, men hannens og hunnens leveområde kan falle helt eller delvis sammen. Det ser også ut til at voksne dyr til en viss grad kan tolerere ungdyr av begge kjønn innenfor sitt område (det er dokumentert på vinteren) Dette forklarer hvorfor man iblant kan se flere dyr sammen på åtsler eller foringsplasser. Likevel vil agresjonen til de voksne dyrene øke utover våren, og de unge dyrene vil derfor til slutt vandre ut.

    En svensk hannmår som ble utstyr med radiosender brukte et område på 9 kvadratkilometer, mens to hunner i samme område brukte 5,2 og 3,3 km2. I tillegg til den bofastemåren finnes det også omstreifende dyr. Fra Finland er det dokumentert at slike kan streife opp i 65 kilometer på ei natt.

    Fakta er for det meste hentet fra Norges dyr, Pattedyrene 1 - der det 10 sider lange kapitlet om mår er skrevet av Vidar Selås som i dag jobber ved Universitet for natur og biovitenskap.

    SvarSlett
  7. Den var nok inni kassa for å meske seg i honningboksa som Kjell Ivar hadde lagt igjen fra forrige gang han var der! skal opp i natt en gang for å vere klar til morgenlyset kjem!
    God helg!!

    SvarSlett
  8. Fant frem artikkelen om måren i Norges Dyr skrevet av Vidar Selås og han bekrefter mine mistanker om at det er fjorårets unger som har oppholdt seg i område. De har sikkert fått være der- å få seg mat, til mor fikk nye unger. Da ble de sikkert jaget ut fra område. At dyret har god luktesans er det ingen tvil om. Men noen kameler har de nok måttet svelge,- når de godtar at jeg pissser på flaske inne i skjulet.
    Bevegelse fra kameraobjektiv og lyder fra lukkker hefter tydligvis ikke.

    SvarSlett
  9. Kjekt at det går rette veien med mårprosjektet.

    Blir ekstra spennende når du nå har en diende mor i området også :)

    SvarSlett