onsdag 15. februar 2012

Villmarksliv runde 1 /2012


Livet : Sølv 39 poeng
Hare i snøstorm : Sølv 42 poeng
Storskarv : Sølv 38 poeng
Rødrev : Gull 45 poeng
Gullhare : Sølv 38 poeng




Jeg er ikke så veldig opptatt av konkurranser med bilder da det er mennesker som bedømmer dem og smaken kan være svært så ulik. Jeg har riktignok vært heldig og vunnet noen konkurranser i løpet av mitt liv og de har gitt meg noe fantastiske premier også.

Den første store fotokunkurransen jeg vant som 17 åring var når lokalavisa Romsdals Bustikke hadde konkurranse. Glemmer aldri når jeg som sistemann ble ropt opp på podiet og fikk tildelt gavesjekk på 2000,-. Når jeg atpåtil slo Arne Strømme på målstreken var jeg ikke lite stolt.

Den neste store konkurransen jeg deltok i og vant var Biofoto sin årskonkurranse over 4 runder. Her vant jeg en fantastisk tur med hurtigruten rundt Svalbard.

Så følgte en av de mest begivenhetsgivenede konkurransene når jeg vant 1.premie i Torruns Drømmekjoler fotokonkurranse på Facebook . Premien var en kjole og til tross for store protester ville de ikke bytte den mot ett plagg som jeg kunne bruke. Hva passet da bedre en å kle på seg kjolen og takke tilbake : Tusen takk for den nydlige kjolen jeg vant i deres flotte fotokonkurranse. Den passet helt perfekt . Til etteretning hadde jeg aldri godtatt at min kjære hadde iført seg premien. Horekjole kaller jeg slik . Neste konkurranse jeg deltok i var siste runde av Villmarksliv sin fotokonkurranse og der sendte jeg bare inn ett eneste bilde i håp om at det skulle bli årets bilde. Å tror dere ikke at det ble det også :) Premien ble tur til Alaska og Denali nasjonalpark i august.

Her følger de 5 bildene jeg sendte til 1 runde av fotojakta i 2012.


16 kommentarer:

  1. Hei Terje og takk for sist!
    Gratulerer med flotte premier i tidligere konkuranser. Her har du et veldig fint knippe bilder av høy kvalitet, som du starter konkuransen med. Jeg synes likevel det er litt merkelig att du publiserer bildene før de er bedømt av jurie. Trodde att jurien foretrekker å ikke vite hvem som har tatt bildene de bedømmer. Men jeg kjenner igjen bildene fra tidligere blogginlegg, så helt annonyme hadde de nok uansett ikke vært. Lykke til;o)

    Ps. det hadde vært artig om du hadde blogget, der du er iført 1. premien i Torruns Drømmekjoler.

    Mvh Helge

    SvarSlett
  2. Enig med deg Helge at det er litt merkelig å legge ut på bloggen hvilke bilder jeg deltar med før bedømmelse. Naturfotomiljøet er riktignok lite og gjennomsiktig men om bildene er publisert tidligere på blogg har eller skal ha ingen betydning. Ikke umulig at jeg dra ett ivei ett blogginnlegg bare for deg Helge om "drømmepremien ".

    SvarSlett
  3. Jeg liker 2 aller best, deretter 3, men tipper at juryen gir flest poeng til nr 4 (også et knallbilde, selvsagt).

    Den siste haren er under enhver kritikk. Stråene bak skal være skarpe og vokse rett opp av skallen ;-)

    SvarSlett
  4. Ny vri med å offentliggjøre bildene før de er juryert. Hvorfor ikke,slik jeg har forstått det vet uansett juryen hvem sine bilder de juryerer. Alle bildene er fine. Min soleklare favoritt blandt disse blir nok den panorerte reven,deretter skarvene. Men uansett er alle svært gode bilder. Støtter selvsagt Knut-Sverre når det gjelder det siste bildet,den mannen har forstått det :)

    ketil

    SvarSlett
  5. Hej Terje
    Alla bilderna är grymt bra på alla sett, måste jag välja så blir det Ugglan.
    Helt fantastiskt fångat!!!
    Må väl / Kenny

    SvarSlett
  6. Den bunten stiller du nok meget sterkt med vil jeg tro! Blir nok en brakstart på NM 2012 dette.

    mvh Knut Børge

    SvarSlett
  7. For øvrig synes jeg det er helt greit å vise bilder man har sendt inn - de godtar jo publisering på ikke-kommersielle nettsteder.

    Juryen vil jo uansett vite hem som er fotografen bak hvert gullbilde før siste avgjørende runde, og den som ikke kan foreta en uhildet bedømmelse bør trekke seg fra hele juryobben først som sist.

    SvarSlett
  8. Wow, 5 very strong images Terje...I just love the third one. Actually I like yours better than the 5 images I entered :)!!

    I'll look forward to seeing more of your images during the year.

    Regards

    Andy

    SvarSlett
  9. Dette var artigt Terje, her har eg no bedømt bilda dine etter min vurdering
    den skal bli artig og samenligne med juryen i antall poeng pr bilde.
    Lykke til.
    Kjell Ivar

    SvarSlett
  10. Flott serie du sender inn. Likte spesiellt godt skarvebildet og reven.... og snøugla og harene :)

    SvarSlett
  11. Hahaha du var fin i den kjolen!! Det er nok vel fortjent alle premiene dine, en fantastisk premie på den siste!

    God helg!

    Mvh Desirée

    SvarSlett
  12. Kan du ikke blogge litt fra den kjolesaken. Hadde vært artig å se hvordan du tok deg ut

    SvarSlett
  13. Takker for kommentarer . Har ikke ødelagt noe for meg selv ved å sende inn det harebilde. Bilde er ikke publisert av andre en Villmarksliv i forbindelse med seieren i årets bilde og ikke andre kommersielle aktører.. Men fint at du følger med, men tar avstand fra at du ikke står frem med navn og sletter derfor kommentaren.

    SvarSlett
  14. Å om du har tenkt å klage det inn for juryen så bør du lese dette også : 14. Juryens dom er endelig og kan ikke overprøves. Juryen kan ved behov gi tilleggsregler.

    Blir for dumt å holde på med slik sverting om en ikke kjenner eller har undersøkt saken.

    SvarSlett
  15. Ser at jeg fikk rett i min antagelse, det er jo ikke verst...

    Men jeg må si at haren i snøstorm er et slitesterkt bilde som tåler å ses om igjen. Min klare favoritt med enda bedre margin enn sist.

    SvarSlett