torsdag 11. juni 2009

Jerv i Todalen og mår i skjulet !


Har ikke oppdatert bloggen på noen dager da jeg har vært ett døgn i Todalen på Nordmøre etter jerven,.Fikk telefon fra Erik Kårvatn at han så jerv på åte kl 06 på mandag morgen. Jeg kastet meg i bilen å kjørte oppover ett par timer senere. Satt i jerveskjulet fra mandag kl 19 frem til tirs kl 11. Det kom ingen jerv i løpet av natta men fikk en flott rødrev inn mot åteplassen kl 0530. Fikk sendt av en serie med Nikon  D3 og 600 mm i knall flott morralys.Resultatet ble de beste revebildene jeg noen gang har tatt. Vil ikke legge ut noen bilder fra denne serien for at de  senere brukes i andre øyemed. Dro hjem igjen å slappet av ett døgn før jeg ble med Kjell Ivar Øye fra Ørsta opp i jerveskjulet igjen. Det er godt med ett døgns pause men det er trist å måtte medele at jerven har vært der den natta jeg var hjemme og hentet med seg ett grishode. Dere lurer kanskje på hvorfor det blir foret med grishoder når det kun er fallvilt/godkjent vilt som tillates brukt til slik fotografering ? Erik har fått tillatelse til å bruke grishoder til åte . Det som forundrer meg mest er at jerven foretrekker grishoder fremfor ett ferskt rådyr som ligger rett ved siden av ? Kanskje ikke så rart allikevel når det blir foret der med grishoder der hele året. Opplever nok ei natt uten å lykkes med jerven. Jeg er såpass fandenivolks at jeg faktis ikke har tenkt å gi meg før jeg har festet lurvedyret på brikken nå i sommer. Vil derfor dra tilbake neste uke og bli der til bildene er på kortet. Sjekket mårplassen og foret der når vi kom tilbake til Molde. Gjerdesmetten var illsint og varslet når jeg kom opp. Jeg stod derfor helt stille og lurte på hva som skjer ? En voksen hannmår kommer da gående meg rett imot på 5 meter og setter seg ned å ser på meg. Jeg plyster min vanlige kjenningsmelodi for å gjøre meg til kjenne. Måren rusler rolig videre oppover i ura uten å virke skremt. Har tydligvis vært litt av ett etergilde borte på mårplassen. Måren har gnaget av ett 
10 mm tykt tau og fått med seg ett par kilo med spekk innrullet i hønsenetting. Tydlig at det trengs kraftigere kost for å holde hvitryggspett talget på plass. Fra nå av blir det tjukk streng.
Artig allikevel at foringa gir resultat . Ser frem til juli/aug når mårmor kommer med ungene.

2 kommentarer:

  1. Artig at du lykkes med måren. Kjempebilde igjen.Lykke til med jerven.Robin

    SvarSlett
  2. Hei Terje
    Du ligger ikke akkurat på latsiden ser jeg. Følger spent med på mårprosjektet ditt. Gøy at du lykkes! Det er en drøm og en gang få en mår på fotohold. Og lykke til med Jerven, du har jo lykkes bra med denne arten før så jeg tviler ikke på at du gjør det igjen. Mvh Henrik

    SvarSlett