fredag 12. oktober 2012

Trøstepremie !




Knallfine værmeldinger ga lyst på ei natt i hjortens rike igjen. Kjørte Vegard Lødøen i møte da han hadde hatt bra suksess natta før. Jeg var inne i teltet  kl 16 og allerede da brølte det rundt meg på alle kanter. Det ble med bukker som brølte rundt meg på alle kanter helt til det var mørkt. Jeg gjorde noen krampeaktive forsøk på 1/8 sek på 6400, mens en stor kronhjort brølte av full hals bare 40 meter unna. Hadde det bare vært litt bedre lys så hadde jeg fått frostrøyken som stod ut gjennom kjeften mens den brølte. Lyset var vel greit nok det til bilder hadde jeg bare fått fjernet isen på frontelementet :( Neste tur blir med påteipet varmeposer.Problem dette at det legger seg is på objektivene. Påfølgende natt ble ett mareritt av dimensjoner. En ting var at jeg hadde bæljene bukker rundt meg på alle kanter men det værste var liggestillinge :( Er vel første gang jeg har ligget i fosterstilling i sovepose i nedoverbakke oppi en søledam. Klokka 5 så greide jeg rett å slett ikke ligge mer. Uvant for ett B mennske som meg. Morran gikk den og bukkene ræmjet å skreik rundt meg men ingen ville vise seg. Først klokka 8 kom det 2 koller og 2 kalver på fint fotohold. Bare så synd at det jævla objektivet var full av is. Inn å pusse for så gå 15 min  så er samme problem tilbake igjen.Det som jeg trodde skulle bli suksess nærmest seg en fiasko. Får akkurat inn en tekstmelding fra Lødøen som lurer på hvordan det har gått og om det blir noen gullbilder: Starter å skrive meldingen med : DETTE VAR FIASKO.KOM 2 KOLLER OG 2 KALVER MEN OBJEKTIVET VAR FULLT AV IS.. Så langt rakk jeg å skrive før en fin  ungbukk entrer myra kl 0925. Jeg er så klart opptatt av å få gode bilder av den karen men for en dust jeg er. Selveste revirbukken liker så klart ikke at det kommer fremmed kall inn på sitt revir og han er så klart ute for å jage beileren.. Bare så synd at jeg bare ser bakbeina og geviret hans når han springer inn i skogen igjen. Skitt au jeg lykkes sikkert en annen gang. Den som tror dette er enkelt bør prøve. Jeg kan telle på en finger de blinkskudda jeg har fått av store kronhjorter og da vet jeg ikke hvor mange hundre timer jeg har lagt ned heller. Jeg gir meg ikke før jeg er fornøyd så neste uke ligger jeg vel i teltet mitt igjen :)




10 kommentarer:

  1. Det er jo tross alt dette som gjør naturfoto spennende og ikke minst utfordrende. Synes likevel du fikk et par fine bilder! =) Go helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe det er ett jag men naturoplevelsen og spenningen er vel faktorer det også. Men klør meg av og til i hodet å spør meg sjøl " Hva i helvete er det jeg holder på med ". ? Neida, kicket er sikkert like stort når jeg lykkes som en som hopper fra en fjellvegg.

      Slett
  2. with us to Germany is just rutting season .. Unfortunately I have seen only one and also photographed poorly .. But the roar rumbles through the whole forest and sounds great .. your pictures are really successful ..
    greetings Frank

    SvarSlett
  3. Uansett om det ikke var "det store blinkskuddet" du var ute etter, syns jeg likevel bilde nr 1 her var utrolig flott! Likte stemningen i bildet og kontrasten mellom den overrimete engen og de grønne grantrærne.

    SvarSlett
  4. Artig å følge deg på bloggen din. Naturopplevelsen og spenningen er definitivt greia. Kjenner meg meget godt igjen. Lykke til videre.

    SvarSlett
  5. :-) ja sådant händer men man vill ju inte att det skall hända just då!!! Du fick ju fina bilder ändå

    SvarSlett
  6. Du er en skrulling! Det har jeg funnet ut at jeg er :-) Fine bilder igjen Terje, sitter bare her å misunner deg natta i soveposen.

    SvarSlett
  7. Ingen tror da heller ikke at du gir deg ! Blinkskudd kommer ikke av seg sjøl, det er bare de som ligger og fryser i fosterstilling i en sølepytt hele natta som får det til !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er livet Tom :) Du bør sette av ei uke til dette fra neste år for ei natt i hjorteriket vil du aldri glemme. Det overgår det meste i spenning og er en heldig får en besøk av selveste revirbukken.

      Slett
  8. Fin historie og bra stemning i bildene. Der skulle vi vært!
    Ellers...kanna er jo bare halvfull den ;-)

    Ellers fin høst videre fra Rogaland.

    SvarSlett