tirsdag 12. april 2011

Mårene tilbake i dagslys foran skjulet !




Har i vinter holdt på med prosjekt mår med fotocelle for å fange mår på snø. Nå er tiden moden til å sitte i skjulet å vente på mår. Forer der daglig så mårene skal være tilvendt å komme for å få mat. Siden jeg er der oppe daglig å forer står det ett kamera ute å fanger opp både tidspunkt mårene er der og forhåpentligvis noe spesielt. Skal ikke klage på resultatet på fotocelleprosjektet mitt men som nevnt tidligere kommer ikke blinkskuddene på bestilling. Siden det var så fint lys ikveld valgte jeg og Therese og bruke kveldens siste timer oppe i skjulet. Litt merkelig var det for telleverket på kamera stod på 386 bilder. Altså det hadde vært noe foran fotocella etter at jeg hadde foret idag. Ved nærmere øyesyn viser det seg at en mår hadde vært innom for 1 time siden. Fikk oss også en god latter når vi ser bakbeina på en mår i lufta på det tidspunket vi kom til skjulet. Altså måren var i område og stakk da vi gikk inn i skjulet. Av erfaring vet jeg at mårene der oppe er vant til både folk og lukt så vi tok sjansen på ei økt allikevel. Therese satt seg inne i skjulet og tente en røyk i håp om å drepe litt stygg lukt fra ett bedervet rådyrlår, jeg hadde tenkt å bruke som åte til rev. Vi har ikke sittet inne i skjulet mer en 2 minutt før Therese ser mår oppe i skogen. Joda måren sviktet oss ikke i kveld heller :) Den blir sammen med oss en 7-8 minutt før den forsvinner opp i skogen igjen.
Den som vil oppleve mår bør ta kontakt nå. Regner med å ha mår der daglig frem til midten av mai. Fra den tid regner jeg med ungekull i skogen og erfaringsmessig vil tispa i område jage alle tidligere årsunger ut av område for å føde sine små. En oppdatering følger når jeg har rapport fra skjulet eller noe spesielt på hjerte :)

2 kommentarer:

  1. stilig! gleder meg til jeg begynner og få måren inn på dagen ...har ute et helt rådyr nå ...men det er helt urørt ...skal legge ut honning og rosiner osv til helgen

    SvarSlett
  2. Toppers - dette er nok det sikreste vårtegnet, så langt.... Dette lover godt.

    SvarSlett