lørdag 3. juli 2010

Artig med terner !



Har de 2 siste kveldene brukt timene på sjøen med en lokal ternekoloni. Første kvelden var jeg og Tom Elton innom å vi brukte fersk lever men ble ikke helt fornøyd med resultatet. Var derfor på sjøen igår på dagen å fisket småtorsk. Leveren fra disse la jeg i en boks i fryseren. Når den hadde frøset åpnet jeg boksen og skjærte den i små terninger. Rundt regnet kan en regne 1 ternestup pr bit en greier å kaste ut.
Terner er ganske så tamme men utrolig dyktige flygere som er vanskelig og å få gode bilder av. Det ultimate må være stille hav, med en liten leverebit på overflaten, men slike forhold har jeg ikke hatt iår. Hadde vel godt over 100 små leverbiter i en boks da jeg og noen venner dro ut på sjøen ikveld. Litt for mye vind så de helt store blinkskudda uteble. Vil jobbe mer med disse fantastisk vakre fuglene utover sommeren så bildene som legges ved idag er bare en forsmak.

3 kommentarer:

  1. Terner er fine fugler.
    Dem siste årene blir det mer og mer terner inni fjordtarmen hos oss også..
    Har selv vært ute på sjøen, men det ble ikke det store, men fikk ned ørna en gang...!(prøvde ikke flere)
    gleder meg til flere ternebilder.

    SvarSlett
  2. Fina bilder Terje! Tärnan är verkligen en vacker fågel. Första bilden är läcker!

    SvarSlett
  3. Terje.

    Du fikk det til!! Det er vel et greit triks når fuglen skal komme til maten og ikke forsøke å følge den i flukten.

    Kåre

    SvarSlett