torsdag 18. mars 2010

Hareworkshop i Vestfinnmark !



Da er jeg tilbake etter 5 uforglemmelige dager i Vestfinnmark sammen med Robin Jenssen og Kjetil Olsen.
Målsettingen med turen var å kartlegge mulighetene for å arrangere workshoper der oppe til neste år.Turen startet med trøbbel på flyplassen i Molde da flyet greide ikke å lande i snøstormen. De greide omsider å lande etter 4 forsøk men måtte innom på Vigra å fylle drivstoff før de kom ned den fjerde gangen. Resultatet ble at jeg ikke rekte flyet fra Oslo til Alta. Prøvde å få personalet på flyet til å holde igjen Altaflyet men det gikk ikke:-( Når jeg landet i Oslo hadde Norwegian kjøpt billet for meg med Sas,- men måtte vente 4 timer før jeg fikk gå ombord. Problemet da var at siste bussen opp til Havøysund var gått. -Jeg stod da med skjegget i postkassa da alle hotellrom var opptatt pga Finnmarksløpet. Eneste sjansen min var å ta taxi slik at jeg rakk siste båt ut til Gunnarsnes. Avtalte på forhånd pris,- å det ble jævlig dyrt. Fyren forlangte 4500,- for å kjøre meg disse 200 kilometrene. Som niste hadde jeg med meg 6 Mackøl som jeg ikke har smakt siden jeg var i forsvaret. Turen over Finnmarksvidda gikk greit den . Likeså fergeturen ut til Gunnarsnes.På kaia blir jeg tatt imot av Robin og Ketil. Vi går tidlig til sengs da vi skal ut i grålysninga for å se etter hare.
Vi kjører bil å kikker opp harer langs veiene. I mine øyne kryr det av hare der ute. Vi går vekselvis små jag for hverandre for å støkke ut hare men bruker også tiden på miljøbilder av hare.

I løpet av den første dagen ser vi mellom 100 og 150 hare langs veiene. Vi får mye bilder men for å si det enekelt så er hvit hare på hvit bakke utrolig vanskelig å få bra bilder av pga lite kontrast i motivet. Har vel ikke opplevd en art med så mange bomskudd som hare.
-Det var enda jakt frem til den 15.mars når jeg ankom øya, så jeg prøvde meg en tur ute i myrene etter haren. Gikk vel ikke mer en 10 min fra jeg gikk fra bilen før jeg hadde skutt min første hare der ute.Dette ble for enkelt. Etter dette jaktet jeg bare med kamera.
Ble servert mye god mat og om kvelden junget latteren i husveggene. Ble så klart mobbet av de 2 andre for prisen på taxituren. Så hver gang det kom på tale om penger dukket tallet 4500,- opp. Dere kan bare le gutter men har allerede fått satt i 4500,- på kontoen min fra reiseforsikringen.Dagene der oppe gikk fort og vi fikk oppleve alt fra strålende solskinn til snøstorm.Det er bra med slik variert vær for bildematriale.
Dattera til Ketil på (6) år har tydligvis ikke møtt på mennesker fra sør for polarsirkelen. Hun trodde jeg snakket nynorsk siden hun aldri hadde hørt noe snakke som meg. Kommer endel gullkorn fra disse små og høydaren ble når hun spurte om hvem det var sine øyenvipper som lå i gangen ? Var vel helst mine kontaktlinser :-) Jeg ble i løpet av uken kalt for Nynorsktrolllet.Frosne vannrør og luebruk uten tilgang på dusj gir punksveis. Hva blir vel da mer naturlig en å døpe meg til Nynorsktrollet ?

Avslutter skrivingen her, men vil komme med mer detaljerte planer for workshopene der oppe til neste år i ett senere blogginnlegg. Planen foreløpig er å arrrangere 3-4 workshop der opp med varighet på 4-5 dager.
Neste prosjekt for meg blir å dra opp til Flatanger over helgen og overlevere 10-15 rødrever. Har overskudd av rev og mangel på fryseplass. Blir vel ett par dager i skjulene der oppe når jeg først drar så langt.

14 kommentarer:

  1. Det var veldig hyggelig å være på tur sammen med dere. Mye latter og morsomme kommentarer.
    Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  2. ironiske kommetnarer er jo ikke mangelvare hos deg heller da :D
    fine bilder!
    våryre hanrever stinker.. Å nå skal du forpeste flotte flatanger :D
    monika

    SvarSlett
  3. Mye bra her Terje. Melder meg på workshop :-)

    SvarSlett
  4. Flotte bilder. Bra fart på pusen, når den langer ut. Ser ut som du har hatt en kjempetur, selv om det ble en treg start.

    SvarSlett
  5. Jauda,melder meg på Workshop jeg.Hvis jeg har forstått deg rett, så for 4500 kr så er det inkludert Taxi fra flyplassen.Bra deal det.
    Bare kødda.Æ blir med.

    SvarSlett
  6. Både festlige og bra bilder fra en direkte knallbra tur i koselig selskap.Dagene fløy avgårde:)
    Nå drar jeg ut å sjekker lirypeforholdene....

    ketil

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Joda Terje, dette ser jo riktig så bra ut. Vil være med jeg også!
    Bjørn A

    SvarSlett
  9. Folkens husk at prisen på workshopen er inkl taxi Alta-Havøysund. Få det gjerne skriftlig ved påmelding:) Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  10. Likte bildene du presenter fra nord. Så også opplevelsene underveis.

    Mvh
    Per E.

    SvarSlett
  11. Knallbilder i fint miljø fra Nynorskens
    far.Likte lysstemningene i bilde.
    Knut

    SvarSlett
  12. Ser ut som du har hatt en knalltur til Finnmark Terje, om en litt dyrere enn ønsket ;)

    Knut Børge

    SvarSlett
  13. Hei Terje!
    Ser ut til at du har hatt en flott tur til Sørøya - mange flotte bilder du viser her:-) Du har nok penger, så litt ekstra til en stakkars drosjesjåfør er vel bare rett og rimelig, he he...
    Om du hadde satt musikk til det førset bilde med Kjetil, tror jeg han hadde blitt tatt opp i "Norske talenter" ;-)
    Snakkes!
    mvh Ronny

    SvarSlett
  14. Hm,e det gangavstand fra Flatanger til harene der oppe? Må jeg da ta RAW Terje? Kødda, dette ser spennende ut. Skulle gjerne ha vært med. Ole m

    SvarSlett