torsdag 23. juli 2009

"Det høres ut som en drøm"


Lovte dere en oppdatering igår etter at guttungen skulle sitte i skjulet, men som vanlig så døgner ungdommene og er oppe på natta. Med det resultat at han ikke orket å sitte i skjulet. Imorres når jeg snakket med han, hadde han vært oppe hele natta for å greie å snu tilbake døgnrytmen.Mora sa han sikkert vil sovne i skjulet. Jeg og guttungen møttes kl 13 og gikk opp til skjulet. Når vi kommer dit er det helt stille og ingen ekorn å se.

Skjønner raskt hvorfor. 50 meter ovenfor skjulet holder 2 hannmårer på å springe etter ei mårtispe.Vi setter oss inn i skjulet og monterer opp kamerautsty. Vi velger ikke å gå ut å fore da mårtispa var på vei ned mot skjulet. Går ikke mer en 15 min før en mårhanne kommer 10 meter fra skjulet.Men han er på vei bakover skjulet så vi ser ikke mer til han. Det går 10 min så dukker mårtispa opp rett nedenfor skjulet. Hun hopper opp i tree som jeg bruker å smøre honning på men hun forlater fort plassen da hun ikke finner mat.Vi sitter så å vurderer om vi skal gå ut da vi ser mårtispa med 2 unger holde på 40 meter ovenfor skjulet. Jeg samler sammen litt honning i en boks å går ut å smør honning på de faste plassene. Som vanlig plystrer jeg "Broen over Kwai" for å gjøre meg til kjenne at maten er servert. Går så inn i skjulet igjen.

Det går nye 15 min før vi ser mårmor med unger som leiker seg utenfor hiet.Så ser vi pluttselig at den ene måren vinkler nedover ura mot plassen. Ekorna varsler at noe er på gang. Jeg får pluttselig se en mår som står bak en stein. Det rare er at det er maks 2 meter frem til ekornet. Står klar med avtrekkern i håp om at måren vil gjør ett utfall mot ekornet. Det skjer ikke men før jeg vet ordet av det sitt ekornet i treet og mårtispa passerer 2 meter under. Ekorna sitt bare å ser på når mårtispa sleiker på honningen.Kan tenke meg at ut sitter der i 5 min før hun drar opp i ura igjen. Ser nå mårtispa med 2 unger utenfor hiet.Går nye 15 min så kommer nok en gang mårtispa tilbake. Jeg er så opptatt av å fotografere henne at jeg merker ikke at hun har med seg 2 unger før guttungen sier det.Mårungene mesker seg med honningen i en 10 minutters tid før hun og unge drar opp imot hiet igjen. Vi ser dem leike litt uten for hiet før de går inn igjen. Sitter i skjulet ett par timer og mårene er utenfor hiet med jevne mellomrom.Kontakter noen kompiser på sms underveis og de er overveldet av det jeg har vært vitne til.Kjørte ned på gården til grunneieren og fortalte hva jeg hadde opplevd i kveld og sa at han burde stikke opp der å oppleve mår. Regnet med at mårene vil komme tilbake i 6 timers innterval.


Får nå akkurat inn en tekstmelding fra grunneieren at han sitt i bua. Han fikk mår der i 5 minutter kl 20, så tidsinntervalet mitt stemmer. Han ringte akkurat og det var iallefall ikke den voksne tispa som var på plassen. Trolig en ny unge da den kom alene. Regner med stor pågang fra andre som vil oppleve dette. Isåfall kan jeg kontaktes på tlf 91390725 eller epost tersylte@online.no



Har vært sammen med Max Inge Julbø og datteren og foret reven. Kom på plystring med en gang idag også. Hadde den der i 30 min før den fikk en stor bit å forsvant til skogs.

Fikk se bildene til Max Inge han hadde tatt av måren ikveld. Det var en tispe mårunge da den var så liten. Artig med hele 6 mårer på en dag.

8 kommentarer:

  1. Artig med aktivitet på mårplassen igjen, har vært stille lenge nok nå. Får håpe jeg er like heldig i morgen tidlig da!

    RolfM

    SvarSlett
  2. Artige opplevelser og flotte bilder du har fått til. Selv er jeg akkurat kommet hjem fra Hornøya med lundefugl og midnattsol. Vi snakkes. Robin

    SvarSlett
  3. Dette var utrolig artig lesing...

    Dette unner jeg deg virkelig etter alle arb.
    timene du bruker..

    Hold på inntervalene til jeg får mer fri..

    Nå må du håpe på at høytrykkket kommer og ikke lavtrykk!!!!!!!!!!!!!

    monika

    SvarSlett
  4. Topp dette her,gleder meg til helgen.

    SvarSlett
  5. Herlige mårbilder. Bloggen din har blitt en viktig inspirasjonskilde for meg. Stå på videre! :)

    SvarSlett
  6. Tusen takk alle sammen for flotte kommentarer. Syntes det var så stort å se 5 (6) mårer på en dag at jeg er helt oppi skyene.Ingen av de med erfaring på mår mente at det ville la seg gjøre å bygge ett slik skjul og la mange folk (kommersielt ) leie skjulet da måren var for selektiv på lukt. Ikke tror jeg at jeg har andre mårer en andre og heller har jeg ikke egenskaper som kan trylle dem frem på plassen.Men noe må jeg ha gjort rett som andre ikke har gjort når vi er 3 forskjellige mennesker innom skjulet idag å vi ser 6 mårer på 2 økter.Ny mann på plass imorra tidlig men han har vært med på dette prosjektet så måren kommer nok til ham også.Han satt bare 1 time sist han satt før måren kom på åte.

    SvarSlett
  7. Jevn foring å arbeid med mårene har gitt
    resultat. Kos deg med mårene. Gratulerer !

    Kjell Ivar

    SvarSlett