lørdag 20. august 2011

Fantastisk kveld i skjulet !



Jeg og Therese hadde en fantastisk kveld i mårskjulet igår kveld. Jeg hadde ikke foret på dagen igår da det var ingen kunder der. Vi satt vel 1,5 time uten at noe skjedde. Therese begynte å bli lei så jeg spurte henen om hun ikke så mårene ?Hun trodde sikkert jeg tullet men rett utenfor skjulet på 3 meter satt pluttselig 3 mårer å mesket seg med rosiner. Ungne virket sultne idag så det gikk for tomt for rosiner. Jeg måtte derfor ut igjen å fore mens mårene var der. Alle 3 godtok at jeg gikk å på det nærmeste kikket mårungnene og tispa på meg på 2 meters hold. Har ikke før kommet inn igjen i skjulet før pluttselig 4 mårer befinner seg foran skjulet. Mens tispa og den ene ungen fortsetter med rosiner velger den største av ungene å sloss med Tjukken. Blir mye skrik og skrål oppe i trekrona med tørrfurua. Det ender med at minstemann får juling å blir sittende 10 minutt alene oppe i toppen. Mor tar etterhvert med seg begge ungene opp i hiet. Da kommer Tjukken ned for å få seg litt godsaker i form av rosiner. Helt pluttselig går han opp på to å kikker til høyre for skjulet. Vi skjønner at noe er på gang så jeg gransker alle plasser han kikker. Da får jeg se en stor hannrev som sakte prøver å snike seg innpå måren. Han har tydligvis hørt bråket fra slåsskampen. Det ender med at måren fortsetter sitt måltid mens reven lusker forbi. Han prøver seg en gang til etter måren men han er altfor kjapp . Er vel en kjent sak at reven kan ta mårunger men en luring som Tjukken gikk ikke i revefella. Har nå akkurat komemt inn etter å ha foret for 3 kunder i skjulet. På vei opp er det mår på skjultaket og i vinduet på bua. Tispa og ungen lusker rundt mens jeg forer. Jeg tror faktisk at jeg ikke hadde trengt noe skjul lenger for å ta bilder av mårene . De er nå så trygge på meg at jeg kan ikke annet en å smile. De 3 inne i skjulet fikk en halvtimes show med alle 3 mårene før de dro opp i hiet igjen. Jeg skal tilbake en tur å fore senere i dag men dere får ikke noe mer bilder eller oppdateringer derfra idag. Som nevnt i tidligere innlegg er det ledig mange plasser neste uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar