søndag 25. april 2010

Det livner til i mårura !

Har de siste ukene hatt jevnlig mårbesøk når jeg sitter i skjulet men det er kun Tjukken fra fjorårskullet som har vist seg frem i dagslys. Vært litt spent om de 3 ungene fra i fjor har overlevd den harde vinteren vi har hatt men jeg har foret nesten daglig så de skal iallefall hatt mat. Hadde noen besøk av hønsehauk ifjor så jeg fryktet at både tispevalpen og mora var tatt av dage, men idag kom endelig beviset at dette ikke har skjedd.

Satt 1 times tid der opp fra kl 16 og det gikk ikke lange tiden før ett ekorn entret foringsplassen. Pluttselig får jeg se en mår som kommer snikende ned ura. Først trodde jeg at det var Tjukken ?- Men det viser seg at det er tispevalpen fra ifjor.
Jippi, den har greid seg gjennom vinteren. Det har forsvunnet mye mat gjennom vinteren så det kunne umulig bare være en mår som spiste av kaka. Tispevalpen ble på foringa en 30 minutters tid. -Den neste uka skal Kurt Rødseth fore der oppe. Mens jeg drar til Tromsø for å sjekke ut forholdene for å arrangere en rypeworksshop til neste år.Jeg kommer til å ligge i telt hele uka på de ryperike øyene utenfor Tromsø. Oppdatering følger når jeg kommer tilbake .

5 kommentarer:

  1. Fantastikse flotte bilder av måren, en skapning jeg tror jeg bare har sett 2 ganger :)

    SvarSlett
  2. Dette var hyggelig lesing Terje.
    Lykke til med rypene! Å håper du får en grei reise.

    monika

    SvarSlett
  3. Hei Terje!!

    Du har gode, på topp internasjonale bilder av dyr og landskap Terje! Nyter å se slike supre bilder og liker virkelig å lese det du skriver og forteller!!

    Følger deg! Det er en glede å se bloggen din!!:)

    Mvh Svend

    SvarSlett
  4. Kjempe fin blogg, og mange fine bilder :)
    Fått deg en ny følger :)

    SvarSlett
  5. Fine bilder og mest av alt kjekt å se at det ser ut som det blir sving på mårskjulet ditt i år og:-)

    Gratulerer med 1 plassen i Biofoto konkurransen det var ledelse fra start til mål så da er det bare og si god tur til Svalbard:-)

    Mvh Rune

    SvarSlett